I dag skal jeg skrive litt om NAV systemet,
og litt info om hva som venter oss om en måned.









Fikk brev fra NAV og som mange andre NAV brev, er det nesten umulig for menigmann å skjønne tekst og innhold.
De lurer på hvorfor jeg jobber 80% og ikke 100% og vil ha redegjørelse fra meg og min arbeidsgiver om muligheten for at jeg kan få 100% stilling.

Jeg lurer på hvorfor de bryr seg, jeg har ikke søkt om arbeidsledighet penger fra NAV på de 20% ei heller søkt
pleiepenger for de resterende 20%.
Så hvorfor bryr de seg?

Jo fordi jeg får etterlatte pensjon (enke pensjon) den regnes ut fra hvor mye jeg tjener og så regner de ut hvor mye jeg har rett på av pensjon, ut fra min inntekt.

Den er grei den altså, men jeg har jo ikke spekulert i dette, jeg har jobbet 80% siden Mina Sofie fikk diagnosen sin. En beslutning som ble tatt i 2015.
Dette har de påpekt i brevet, at de ser jeg har hatt 80% stilling siden 2015. Hadde også 80% når jeg fikk innvilget etterlatte pensjonen i des 2018. Så ingen overraskelse skulle jeg tro.
Så pga at jeg jobber 80% må NAV betale meg litt mer hver måned i pensjon, og det ønsker de selvfølgelig ikke å gjøre.

Så jeg har hatt en lang samtale med NAV i dag, for å høre hva de egentlig mener og hva de forlanger av dokumentasjon fra meg.

Så måtte jeg snakke med legen til Mina Sofie på barnehabiliteringen, for å få han til å skrive en epikrise på hennes multihandykappet funksjon og tilleggs diagnoser ( epilepsi, spisevegring og kronisk luftveis komplikasjoner)

Jeg må selv skrive en redegjørelse for hverdagen min, at jeg har serdeles tyngende omsorgsoppgaver som aleneforsørger. Og at det er grunnen til at jeg har benyttet meg av Arbeidsmiljølovens Paragraf 10.02 4ledd om redusert arbeidstid.

Så håper jeg at NAV godtar det som god nok grunn for at jeg jobber 80% stilling også i framtiden.

Det var meningen av legen på barnehabiliteringen å søke på 20% til 40% pleiepenger for meg, men pga ny regel, får man ikke godkjent pleiepenger når barnet går i barnehagen. ( Han mener jeg jobber for mye og sliter meg ut, han sier vi må prøve å forebygge. Jeg blir jo ikke yngre og Mina Sofie blir jo lengre og tyngre).
Så drømmen om å få gå ned i 60% stilling er gravlagt.
Jeg har hatt samtale med kommunen om omsorgslønn, men fikk avslag. Denne samtalen vil jeg ta opp igjen på ett senere tidspunkt.

Vi har i dag fått innkalling til St.Olavs hospital i Trondheim på knapp operasjon til Mina Sofie.
Den blir 19 november.
Så da måtte jeg snakke med avlaster, slik at hun kan få ordnet seg fri fra sin jobb, for å være ledsager på turen. ( jeg klarer ikke å reise til Trondheim alene med Mina Sofie, vogn og koffert/ bag).
Heldigvis har jeg fått bekreftelse fra lege på at det er nødvendig med ledsager på turen.







Så måtte jeg ringe arbeidsgiver å informere at uke 47 er jeg ikke på jobb.
Videre måtte jeg kontakte Sykkylven kommune og høre om de er villig til å betale avlaster lønn, disse dagene vi er i Trondheim.
Heldigvis gikk det i boks.
Så hun slipper tapt arbeidsfortjeneste for disse dagene.

Ringte så koordinatoren min og informerte om uke 47 slik at teamet som er rundt Mina Sofie får informasjon om hun ikke er i barnehagen og trenger ikke logoped, fysioterapi og pedagog timer denne uken.

Så måtte jeg ringe til st Olavs og høre hvor lenge de regner med vi blir værende. Må jo bestille fly til oss og booke hotell for avlaster.

Så ringte jeg fastlegen, vi må få på plass influensa vaksine på Mina Sofie, og jeg selv trenger en sjekk. Er sliten, så tenkte å ta noen blodprøver for å se om jeg mangler noen vitaminer og sånn.

Har jobbet litt for mye de siste månedene, det å si ja til å jobbe fri tirsdagene mine har satt sine spor.
Og nå har jeg gitt beskjed at jeg må tilbake i 80% stillingen min, ellers kollapser jeg helt.

Så jeg har fri på tirsdag som kommer, men har et møte kl 09.00 og ett nytt møte kl 10.30 og enda ett kl 14.00
Så fri er vel å ta litt hardt i.

Når kl er 13.30 husker jeg plutselig at jeg ikke har spist i dag.🙈
Dette er litt slik hverdagen min er, Når jeg har fri en dag, blir den brukt til papirer/ søknader/svar og telefon samtaler.

(Jeg er i dag hjemme med pjusk Minamor,sykt barn dag).

Vet faktisk ikke hvor lang tid det hadde tatt meg å få tatt alle disse telefonene og viktige samtalene om jeg hadde vært på jobb i dag. For da måtte jeg ha fordelt de utover lunsjen min i uken som kommer.

Konklusjonen er at jeg burde hatt en resepsjonist 🙃
Og NAV lurer på hvorfor jeg jobber 80%.......🤔

Synes det hadde vært fint om databasen til NAV fortalte hele historien til et menneske, uansett hvilken avdeling som logger seg inn på brukeren, ville de få opp hele historikken.
Men neida, her vet de ikke noen ting, uten om sitt felt. Så man må altså dokumentere om og om igjen, på ting som faktisk ligger i databasen fra før. Det er så tungvint og lite 2019 altså. Bruker unødvendige ressurser både hos NAV og hos brukeren.


Kommentarer